جاذبه های تاریخیجزیره کیششهرها و شهرستان های هرمزگان

شهر باستانی حریره

امتیازپست post

شهر تاریخی حریره در شمال جزیره کیش واقع شده و یادگاری از دوران شکوفایی و رونق جزیره در گذشته است. اگر به سمت شمال جزیره بروید، در کنار مجموعه ورزشی المپیک بقایای شهر باستانی حریره را می‌بینید. حریره شهری است تاریخی که از قرن چهارم هجری قمری تا قرن دهم رونق بسیاری داشته. این شهر تاریخی ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و براساس کاوش‌هایی که باستان شناسان تا امروز انجام داده‌اند، از مجموعه ساحلی، عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری و قنات‌های قدیمی تشکیل شده است.

 

شهر باستانی حریره

پس از ویرانی بندر سیراف در قرن چهارم، بازرگانان سیرافی به دنبال جایگزینی برای سیراف بودند تا موقعیت خود را در جزیره کیش، که آن زمان قیس نام داشت، تثبیت کنند. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتند شهر حریره را بسازند. حریره در دوران شکوفایی‌اش از مهم‌ترین نقاط خلیج فارس بوده است. اگرچه متاسفانه بیشتر بخش‌های شهر تخریب شده اما آثار به جا مانده هم‌چنان زیبایی خاصی دارند. در دوره ایلخانان حریره مورد توجه دوباره قرار گرفته و بازسازی شده است. نکته خاصی که در معماری حریره به چشم می‌خورد این است که بناهای این شهر بر خلاف بقیه آثار تاریخی در نقاط مختلف ایران، از خشت ساخته نشده‌اند. در ساخت بناهای شهر حریره بیشتر از سنگ‌های آهکی و مرجانی، ملاط، ساروج و گچ استفاده شده است.

در فاصله کمی از شهر تاریخی حریره، شهر زیر زمینی کاریز قراردارد. اگر اهل هیجان باشید و طرفدار بانجی جامپینگ، در نزدیکی شهر کاریز یک ایستگاه بانجی جامپینگ هست که می‌توانید آنجا هم بروید. یکی دیگر از آثار تاریخی جزیره آب انبارهای تاریخی است که در فاصله ۱.۵ کیلومتری شهر حریره قرار دارد. ساحل هم به شهر حریره نزدیک است و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به ساحل برسید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا