بازی های محلیبندرعباسشهرها و شهرستان های هرمزگان

بازی محلی دارکلکا

3.5/5 - (32 امتیاز)

بازی محلی دارکلکا یا چوب بازی در فضاهای باز و کوچه ها بصورت انفرادی دو نفری و یا تیمی انجام می شود.برای انجام بازی به وسایلی همچون دو عدد سنگ ، دو عدد چوب کوچک و بزرگ نیازمند است .

هدف از اجرای بازی تمرین رقابت سالم ، احترام به قانون ، نظم و انضباط ، دوستی ، حساب رسی و تمرین نشانه گیری می باشد .برای شروع بازی ابتدا بازیکنان یار انتخاب می کنند و به دو دسته تقسیم می شوند ، دونفر هم به عنوان استاد می باشد و دو سرگروه مشخص می شود.

شروع کننده بازی : با دار ( چوب بزرگ ) و گَتِل (چوب کوچک ) به وسیله دو سرگروه با انداختن گَتِل به هوا و با دار رویش کردن ( با چوب بزرگ به چوب کوچیک زدن و مانع از افتادن ان شدن ) تعداد آنها را می شمارند. هر کس تعداد زیادتری رُویش کرد برنده و شروع کننده بازی می باشد.

نحوی بازی به اینصورت است که دو عدد سنگ به عنوان ایستگاه در یک جا قرار می دهند ، نفر اول یا تیم شروع کننده از پشت سنگ ؛ گَتِل را به هوا پرتاب کرده و سعی می کند با دار به آن ضربه بزند بازیکن شروع کننده بازی مجاز است که دوبار به گَتِل ضربه بزند ( اگر بار اول دار به گَتِل برخورد نکرد یکبار دیگر مجاز به ضربه زدن می باشد ) بعداز ضربه وحرکت گَتِل نفرات تیم مقابل که روبروی سنگ با فاصله های متفاوت ایستاده اند سعی می کنند با دست گَتِل را به طرف سنگ نشانه گیری کنند . به هنگام پرتاب اگر گَتِل به سنگ برخورد کرد طرف زننده ضربه سوخته ( بازنده ) می شود .

اگر گَتِل به سنگ برخورد نکرد طرف شروع کننده با دارش فاصله گَتِل تا سنگ اندازه می گیرد و اگر فاصله به اندازه یک دار بود با دار به نوک گَتِل زده و همین که گَتِل به هوا بلند شد با دار به گَتِل ضربه می زند تا همچنان گَتِل از سنگ ایستگاه دور شود . همانطور تمام بازیکنان به نوبت به گَتِل ضربه می زنند و در آخر سر نیز روند بازی به همین صورت ادامه دارد.

اگر همه بازیکنان ضربه زدند و تیم مقابل بتوانند گَتِل به سنگ بزنند ( همه بازیکنان سوخته شوند ) و زمانی که فاصله قرار دادی بین خودشان به حد نصاب رسد ، تیم بازنده و جای بازیکنان عوض می شود.

بازی دارکلکا یا چوب بازی در تمام شهرستان های استان هرمزگان دارای محبوبیت خاصی است و یکی از بازی های قدیمی جنوب کشور می باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا