جاذبه های طبیعیشهرها و شهرستان های هرمزگانفین

منطقه حفاظت شده کوه باز

3.4/5 - (15 امتیاز)

کوه باز با ارتفاع ۲۴۴۹ متر در شمال بخش فین از توابع بندرعباس قرار دارد. این کوه دارای خط الراسی پیوسته با کشیدگی از غرب به شرق می باشد. دامنه ها ی جنوبی این کوه پر شیب و در شمال با دره ها و بریدگیهای ناشناخته احاطه شده است. کانون های زیستی منطقه عبارتند از : فین، مارم، تیربوئیه، پشتنگ، کهتک، باغستان، گهره، قطب آباد. قله اصلی این بلندی تقریبا در مرکز خط الراس واقع شده است.

 

کوه باز یکی از بلندترین کوه های فین است که به اعتقاد بنده طلای زرنگار فین همین کوه باز است. کوه باز از روستای نارکان شروع و به روستای مزدون- چلو- گلدنو – دمتنگ مصری – دازان – باغستان – کهنه بالا – مینگو – کهتک – تربکستان -تربوییه و به تنگحیدری ختم می شود. کوه باز با ارتفاع ۲۵۰۰ یا ۲۴۸۵ متر که طبق اظهار کوهنوردان هرمزگانی که موفق به صعود چندین قلل کوه باز شده اند ۲۴۸۵ متر یکی از قلل را تأیید کرده اند. کوه باز دارای شش قله است بنامهای کلات مغ با ارتفاع ۲۳۵۰ متر ، کلات بی نصری با ارتفاع ۲۳۰۵ متر، کلات پهن، کلات جفتی، کلات ریز، کلات غار ۲۴۸۵ متر .

 

کوه باز دارای دو آبگیر مهم است، یکی از این آبگیرها بنگر بینصری است که تقریبا پایین کلات بی نصری است یکی دیگر از آبگیرها بنگر هفتایی است که هفت بنگر پشت سر هم است که در معدن کهتک قرار دارد و دارای راه صعب العبوری است. کوه باز دارای سه معدن بنامهای گُهره – معدن باغستان – معدن کهتک است. گیاهان دارویی کوه باز مانند مور – دریم خاش و یا پیچ ( درمنه) -دریم خری – آویشن استکو کوهی – مرزنگوش – گنجر – گل گن ( گل بنه ) – هفت برگ – زیره -گوزیر است که به وفور یافت می شود همچنین درختان موجود در کوه باز شامل زیتون کوهی – بادام وحشی – اَرچن – اَورز و درخت رز می باشد .

 

پوشش جانوری منطقه عبارت است از بز کوهی، خرس، پلنگ، – روباه و … از حیواناتی هستند که در کوه باز زندگی می کنند پرندگانی چون کبک و تیهو ، گنال و عالی سی یوهم از جمله پرندگانی هستند که درکوه باز یافت می شود. راههای صعود به کوه باز تنگ در بید تنگ گلدنو – تنگ مصری – تنگ دازان -تنگ کهتک – و تنگ تربوئیه است.

 

در سال ۱۳۸۷ به عنوان منطقه حفاظت شده پیشنهاد و سپس طبق مصوبه ۳۵۲ در تاریخ ۱۴/۹/۸۹ به عنوان منطقه حفاظت شده باز آگهی رسمی گردید.

 

موقعیت عمومی منطقه

کوه باز در شمال استان هرمزگان و در حوزه سیاسی شهرستان بندر عباس قرار دارد . این منطقه جغرافیائی در بین دو محور ارتباطی جاده ترانزیتی بندرعباس سیرجان در سمت شرق و خط راه آهن بندرعباس – بافق در سمت غرب و جنوب به صورت کشیده قرار دارد . در بخشهای حنوبی و شمالی آن نیز جاده ارتباطی روستایی منطقه را احاطه نموده است . این منطقه در کیلومتر ۸۰ جاده بندرعباس – سیرجان و درموقعیت جغرافیایی حد فاصل مدار N2743 تا N2748 عرض شمالی و E5535 تا E5601 طول شرقی واقع شده است .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا