بندر خمیرجاذبه های تاریخیشهرها و شهرستان های هرمزگان

لنج موزه بوم گوهری

امتیازپست post

لنج موزه بوم گوهری: لنج (کشتی) چوبی  بوده که ساختار اصلی آن کاملا ایرانی بوده است . این نوع از لنج ها  اقیانوس پیما  و دارای بادبان بوده اند که سفرهای طولانی را به هند ، آفریقا و دیگر مناطق دور دست  انجام می دادند،  به دلیل  نوع ساختار خلاقانه اش در برابر امواج های سهمگین و طوفان های دریایی در  اقیانوس بسیار مقاوم بوده اند.

 

وجه تسمیه بوم گوهری به روایتی که بین محلی ها وجود دارد بر اثر بزرگی و خاص بودنش در منطقه ی خمیر برمی گردد که همچون دٌرّ و گوهری در میان سایر لنج های هم ساختار خود بوده و از آنجا بوده که آن را بوم گوهری اطلاق کرده اند  .

 

لنج موزه بوم گوهری علاوه بر ارزش و تاریخ و هویتی که دارد دارای لوکیشن بسیار خاصی میباشد که از فراز آن میتوان چشم انداز زیبایی بر فراز  بخشی هایی از تالاب بین المللی خورخوران بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه دید . همچنین علاقه مندان میتوانند از بلندای آن در جهت پرنده نگری  نیز استفاده کنند.

 

در این بوم قدیمی تمام ابزارهای موردنیاز و دانشی که برای این سفرهای دور در دل اقیانوس های بی انتها لازم بوده قرار  خواهد گرفت و روایتگری خواهد شد.

 

لنج موزه بوم گوهری

 

لنج (با فتح یا کسر لام) (به انگلیسی: launch) گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. لنج‌ها بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شود با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت می‌کند. عرشه باز یا نیمه‌باز دارد. از دهه ۱۹۵۰ میلادی موتور بنزینی یا دیزل برای پیشراندن لنج‌ها بکار رفت و امروز بیشتر لنج‌ها موتور دارند.

در جنوب به کسانی که در کار ساخت لنج می‌باشند جلاف یا گلاف گفته می‌شود.

به اتاق ناخدا قماره و به انبار پائینی خن گفته می‌شود.

در ایران لنج‌ها در کرانه‌های خلیج فارس بسیار یافت می‌شوند و لنج‌سازی یکی از صنایع بومی مردمان خلیج فارس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا