بندر لنگهجاذبه های مذهبیشهرها و شهرستان های هرمزگان

مسجد خداداد بندرلنگه

امتیازپست post

نام اثر در فهرست آثار ملی ایران: مسجد خداداد

قدمت و دوره تاریخی: زندیه

آدرس مسجد خداداد بندر لنگه : هرمزگان، بندر لنگه، محله مساح بندرلنگه

شماره ثبت ملی: 1065

تاریخ ثبت: ۱۳۵۴/۰۲/۱۷

 

مسجد خداداد اولین مسجد از مساجد برادران اهل تشیع در بندرلنگه، و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

مسجد خداداد یکی از مساجد زیبا و تاریخی شهرستان بندر لنگه می‌باشد. این مسجد در محلهٔ بازارمساح بندرلنگه قرار دارد، از نظر زیبایی یکی از کاملترین مساجد بندرلنگه به‌شمار می‌رود. محراب مسجد حاجی خداداد، دارای تزیینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. از دیگر مساجد وبناهای با ارزش و تاریخی بندرلنگه می‌توان به مسجد شیخی ، مسجد غیاث، مسجد سلطان العلماء، خانه فکری و بنگلهٔ بستکی اشاره کرد.

 

پیشینه بندرلنگه

سابقه استفاده از مزیت‌های تجاری لنگه به عنوان بندر به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، روزگاری که بندر گوگانا (نام قدیمی لنگه) به عنوان یکی از بنادر اصلی تجاری خلیج فارس در ایران باستان شناخته می‌شد.

این بندر در زمان کریم خان زند با ارتباطات دریایی و رونق تجاری آباد شد.

بندرلنگه از سال ۱۲۱۳ خورشیدی (۱۸۳۴میلادی) تا حدود شش دهه بعد (سال ۱۲۷۷ خورشیدی/ ۱۸۹۷میلادی) بندر اصلی منطقهٔ حکومت لارستان و محل آمد و شد کالاهای وارداتی و صادراتی خلیج فارس بود که پس از آن پویایی اجتماعی و تجاری‌اش افول کرد.

تناقضات سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی تشکل اجتماعی بندرلنگه از سال ۱۲۷۸ خورشیدی (۱۸۹۹میلادی) موجب انحطاط اجتماعی آن شد.

تعرفه‌های جدید گمرکی، لجام‌گسیختگی مأموران دولتی، بومی و غیربومی دفاتر گمرکی، ناامنی سیاسی و اجتماعی پس‌کرانه‌های لنگه پس از انقلاب مشروطیت، قانون انحصار تجارت، قانون خدمت نظام اجباری و فرمان کشف حجاب اجباری باعث شد راه‌های فرار از این تناقضات همچون مهاجرت انسانی و مهاجرت سرمایه، قاچاق و رشوه فراگیر شود و انحطاط اجتماعی بندرلنگه را در پی داشته باشد.

افتتاح دفاتر کنسولی و نظارتی و کمپانی‌های متعدد کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه، بلژیک و آلمان بین سال‌های ۱۸۶۴ تا ۱۸۹۶میلادی گویای رونق و اهمیت بندرلنگه در آن زمان بوده‌است. همچنین یکی از اولین مدارس و نیز دومین فرودگاه کشور بوده و شهرداری آن که قدمتی بیش از یک قرن دارد؛ گواهی بر اهمیت بندرلنگه در دوره‌های مختلف تاریخی بوده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا