جاذبه های تاریخیجزیره قشمشهرها و شهرستان های هرمزگان

مدرسه تاریخى کمالیه

2/5 - (1 امتیاز)

جزیره قشم دارالعلوم هایى با پیشینه 150 تا300سال دارد که شاید از قدیمى ترین و پرسابقه ترین مدارس علوم دینى در این زمینه مدرسه تاریخى کمالیه باشد. مدرسه دینى آل کمال قشم، که به اختصار کمالى نامیده مى شود، در روستاى بند حاج على در حدود چهل کیلومترى غرب شهر قشم واقع شده است.

مدرسه تاریخى کمالیه در محوطه اى بزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زیبا از معمارى اسلامى است. کتابخانه و مدرسه کمالیه به عنوان یکى از جاذبه هاى فرهنگى مذهبى جزیره شهرت دارد و محل بازدید و مراجعه پژوهشگران، شخصیت هاى فرهنگى، علماى دینى و مقامات کشورى است.

مدرسه تاریخى کمالیه 300 سال سابقه تدریس عربى دارد و از علما و مدرسین نامى مدرسه از گذشته تا حال مى توان: شیخ محمد کمال، بانى و بنیان گذار مدرسه، شیخ یحیى پسر شیخ محمد کمال، شیخ زکریا پسر شیخ یحیى و شیخ محمد شیخ زکریا را نام برد. در زمان حاضر مدیر و مدرس مدرسه کمالیه شیخ عبدالرئوف نحوى است. شاگردان به طور رایگان در مدرسه تاریخى کمالیه به تحصیل اشتغال دارند و به صورت شبانه روزى در حجره هاى متعدد مدرسه ساکن هستند. طلبه هاى دواطلب تحصیل در این مدرسه از سن 16 سالگى به بعد مى توانند نام نویسى کنند. مدرسه کمالیه چهار ماه در سال تعطیل است و در بقیه مدت سال هیچ گاه از محصل خالى نیست.
مدرسه تاریخى کمالیه کتابخانه اى بسیار غنى و ارزشمند دارد. کتاب هاى درسى مدرسه کمالیه اکثراً به زبان عربى است و براى فهم طلاب ترجمه مى شود و در صورت تمایل طلاب، به زبان عربى هم به آن ها تعلیم داده مى شود. تعداد کتاب هاى مدرسه تاریخى کمالیه بیش از 20 هزار جلد چاپى و خطى به زبان فارسى و عربى است. کتاب هاى خطى نیز در حدود 2000 جلد است که عموماً به دست خط علماى بنى کمال که در عصر خود عالم بوده و شهرتى به سزا داشته اند نوشته شده اند. در حاشیه یکى از کتاب هاى خطى مدرسه، تاریخى وجود دارد که نشان مى دهد مدرسه تاریخى کمالیه قشم حدود 300 سال قدمت دارد.

کتاب هاى خطى مدرسه بیش تر در زمینه تفسیر، حدیث، صرف، نحو، تاریخ، بیان، بدیع و فقه و توحید است. علومى که در مدرسه به طلبه ها درس داده مى شود عبارتند از فقه، صرف، نحو، تفسیر، تجوید قرآن، احادیث و….

طلاب مدرسه علوم دینى قشم که از اطراف جاسک و روستاهاى آن به ویژه بندرعباس و جزایر خلیج فارس به کمالیه مى آیند بعد از ترک مدرسه به ترویج امور دینى مى پردازند و در سمت خطیب، امام جماعت و نظایر آن مشغول فعالیت مى شوند.

 

مدرسه تاریخى کمالیه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا