اخبار هرمزگان

تداوم ریزش شاخص بورس منطقی نیست

امتیازپست post

افت ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحدی شاخص کل / تداوم ریزش شاخص بورس منطقی نیست

در سه روز اول معاملات بازار سهام روند شاخص کل نزولی بود و شاخص کل تا یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد ریزش کرد، تداوم افت این روزهای قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص از جنس هیجان نیست، بلکه از عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه از علل این افت است.

 

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۷۹۶ واحد کاهش یافت و رقم ۳۶۶ هزار و ۷۸ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۸۲ هزار معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

 

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با روند بازار سهام امروز گفت: معاملات امروز بازار سهام بسیار بهتر از دیروز بود و همچنین لغو قانون ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه نیز اتفاق مثبتی در معاملات امروز بود. این کارشناس در رابطه با روند بازار سهام فردا گفت: احتمالا فردا شاخص کل نوسان زیادی ندارد و به نظر می‌رسد ریزش شاخص کل بازار فردا بسیار کم باشد. همچنین به نظر می‌رسد طی این هفته صف‌های فروش باید جمع شود و حجم معاملات بیشتر می‌شود که این موضوع باعث ایجاد تعادل در بازار سهام می‌شود. این کارشناس در رابطه با پایان روند نزولی بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد این هفته دوره اصلاح بازار سهام به پایان برسد و شاخص کل بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار واحد نوسان داشته باشد.

 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم افت این روزهای قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص از جنس هیجان نیست و عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه به بی‌اعتمادی و ادامه افت بدون منطق بازار سهام کمک می‌کند.

 

اوج تزریق هیجان به بورس چه زمانی بود؟

به گفته ی برخی کارشناسان بازار سرمایه، اوج تزریق هیجان در بازار سهام زمانی بود که متولیان بازار سرمایه شرط ورود به بازار سهام را داشتن کارت ملی اعلام کردند و سایر شروط از جمله داشتن حداقل مدرک تحصیلی را برداشتند و این موضوع موجب شد تا سیلی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شود.  این در شرایطی بود که متاسفانه هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تازه‌واردان به بازار سرمایه صورت نگرفت و از سوی دیگر عرضه‌های دولتی متوازن و مناسب نبود تا این تقاضا را مدیریت کند.

 

دلایل افت غیرمنطقی بورس

“منصور کریمی”، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که اصلاح و ریزش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در همه بورس‌های دنیا چه به صورت منطقی و  چه به صورت هیجانی حد و اندازه‌ای دارد، افزود: تداوم افت این روزهای بازار سرمایه از جنس هیجان نیست و عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه موجب بی‌اعتمادی و ادامه افت بدون منطق بازار سهام شده است. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این در حالی است که ریسک سیاسی انتخابات امریکا از میان رفته و البته پیش‌تر در بازار سهام پیش‌خور شده است، قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح جذابی رسیده و همچنین شاهد ریزش قیمت‌ها در سایر بازارها هستیم؛ به همین دلیل تاکید می‌کنیم که افت این روزهای شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها غیرمنطقی است.

 

منبع: تسنیم_ تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا