جاذبه های تاریخیجزیره قشمشهرها و شهرستان های هرمزگان

قبرستان انگلیسی‌ها

امتیازپست post

قبرستان انگلیسی ها در قشم این قبرستان اثری است که از دوران استعمار به جا مانده و بر اساس شواهد موجود این مکان محل زندگی تعدادی از انگلیسی ها در دوره ی قاجار بوده است. این قبرستان در 135 کیلومتری شهر قشم و بند باسعیدو قرار دارد. این قبرستان که به گورستان اجنبی ها هم معروف است، در زمان فتحعلی شاه محل زندگی شماری از نظامیان انگلیسی ها بوده است و در آن چند قبر از ماموران دولت انگلیس، دکل دیده بانی، قلعه ی کوچک ساحلی، اسکله ی سنگی و توپ دیده می شود.

علاوه بر سنگ قبرهای قدیمی، یک ستون یادبود نیز در این مکان دیده می شود، این طور به نظر می رسد که این سنگ یادبود زمانی مزین به سنگ نبشته هایی بوده ولی امروزه بیشتر آن ها شکسته اند، با این وجود بنای اصلی ستون تا حدودی سالم مانده و هنوز پابرجاست. در واقع می توان گفت که این مکان زمانی قلعه ای کوچک برای نظامیان انگلیسی به شمار می رفته و سنگ قبرهایی که در آن قرار دارد متعلق به نظامیان ارتش انگلیس بوده اند. قبرهای این گورستان ویران و نبش شده اند و به احتمال زیاد این ویرانی پس از پایان دوره ی استعمار صورت گرفته است.

قشم از دیرباز به دلیل موقعیت برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خاص و موقعیت دریایی و تجاری همیشه مورد توجه بوده است و در طول تاریخ بارها بیگانگان قصد اشغال آن را داشتند. از جمله ی این اشغالگران انگلیسی ها و پرتقالی ها بودند که در دوره ی قاجار و صفوی جزایر جنوبی ایران را به اشغال خود در آوردند. آثار این استعمار مانند قبرستان انگلیسی ها در گوشه و کنار قشم و جزایر دیگر دیده می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا