حاجی آبادشهرها و شهرستان های هرمزگان

خرمای پیارم حاجی آباد

امتیازپست post

خرمای پیارم حاجی آباد: پیارُم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان کشت می‌شود.

 

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود. این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.

در شهرستان حاجی آباد در مجموع 2100هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی است که 9000 هکتار به محصولات باغی-5500 هکتار به کشت نخل و بقیه به کشت سایر محصولات صیفی و غلات اختصاص دارد محصولات باغی این شهرستان عبارتند از : خرما – لیموترش- نارنگی- پرتقال – انجیر- زیتون –  انگور لیموشیرین و اغلب درختان مناطق سردسیر و گرمسیر . از آن میان لیموترش- نارنگی و لیموشیرین مناطق فارغان – احمدی- سیاهک و سیرمند شهرت   بسیار زیادی دارد.صیفی جات حاجی آباد هم مرغوب و هم برای کشاورزان و سرمایه گذاران   در تولید کشاورزی فوق العاده سودآور است .

این محصولات و غلات شامل : جو – ذرت- هندوانه – خیار- گوجه فرنگی-سیب – پیاز – طالبی- گرمک و کمی هم حبوبات می باشد . همجنین درختان و گیاهان کوهی و دارویی نیز در این شهرستان قابل توجه سرمایه گذاران است . از آن میان می توان به کنارهای چندساله دارای میوه زالزالک اشاره کرد .

دیگر درختان کوهی عبارتند از : بادام وحشی- گیش- بید و درختان مورت- خیزران و کهور . گیاهان دارویی شامل : گل بومادران- کلپوره -آویشن – گون و غیره میباشد.

 

فصل برداشت

از اوایل مرداد ماه چغاله خرمای پیارم که به آن کُنگ (به ضم ک) می‌گویند از رنگ سبز به رنگ زرد تغییر رنگ داده و این تغییر رنگ همراه با کمی شیرین تر شدن کنگ می‌باشد. از اواخر مرداد و اوایل شهریور نیز کنگ زرد، کم کم تبدیل به رطب می‌شود که دارای مزه‌ای بسیار خوش طعم و خوشمزه است که به جرات می‌توان گفت در بین تمامی رطب انواع خرماها از جایگاه بالاتری برخورداراست و افرادی که از این رطب مصرف کرده‌اند به آن اعتراف می‌کنند. از اواخر شهریور رطب پیارم کم کم مقداری از آب و رطوبت خود را از دست داه و خشک می‌شود که بستگی به آب و هوای روستا و آن منطقه آماده برداشت می‌شود که این برداشت محصول تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا