جزیره قشمدانستنی های هرمزگانشهرها و شهرستان های هرمزگان

لاک پشت‌های پوزه عقابی

امتیازپست post

از میان ۷ گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده درآب‌های جهان، ۵ گونه به پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌شوند که در سراسر دنیا جمعیت لاک پشت‌های پوزه عقابی به دلیل بهره برداری انسانی به شدت در حال کاهش است.

 

لاک پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند، پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

 

از آنجایی‌که یکی از مهمترین عوامل انقراض جانوران در جهان تخریب زیستگاه است، اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم جهت حفظ زیستگاه این جانور در یک اقدام فوری و ضربتی ۲۵ کیلومتر از ساحل جنوبی را به عرض ۱۲۵ متر از خط مد دریا به طرف ساحل در چهارچوب قوانین مناطق آزاد، منطقه حفاظت شده اعلام کرد. وجود لاک پشت های بزرگ دریایی و تخم گذاری آنها در سواحل ، ازجذابیت‌های اکوتوریستی جزیره قشم به شمار می رود به طوری که در بسیاری ازکشورها مانند عمان، امارات، استرالیا وجود این لاک پشت ها ، منبع درآمد خوبی برای صنعت توریسم است. در هرمزگان هم با وجود گرمی هوا در زمان تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی (نیمه دوم اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت) این لاک پشت ها میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هستند .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا