آداب و رسومبندرعباسشهرها و شهرستان های هرمزگان

سینه زنی سنتی هرمزگان

4.7/5 - (3 امتیاز)

یکی از قدیمی‌ترین رسوم و شیوه‌های عزاداری مردم خطه خلیج فارس بویژه دراستان‌های جنوبی کشور ازجمله خوزستان،بوشهر و هرمزگان است که به دلیل جذابیت با شیوه و ریتم خاصی اجرا می شود.

 

این سبک از سینه زنی سنگین و معروف به عزاداری سنتی در هرمزگان بدین شیوه است  در 10 روز اول ماه محرم سینه زنی به 2 صورت نشسته و ایستاده برگزار می شود، در سینه زنی نشسته مردان یا زنان دایره وار نشسته همراه با نوحه خوان به سینه و گاه به زانوی خود زده بیتی از نوحه را گروهی پاسخ می دهند. در سینه زنی ایستاده مردان به شکل دایره می چرخند و در حالی که با دست چپ کمربند یکدیگر را گرفته اند با دست راست بر سینه ی خود می کوبند. اوج این سینه زنی وقتی است که نوحه خوان، واحد می خواند.

نوحه خوانی و سینه زنی هر شب در مساجد و تکایا برگزار می شود، بیشتر نوحه های خوانده شده به زبان محلی بندری است، از آن جایی که بندرعباس یک شهر مهاجرپذیر است و به طور تقریبی از تمام نقاط ایران در این شهرزندگی می کنند در ماه های محرم برای خود تکایای جداگانه ای برپا می دارند و به شیوه و سبک خود عزاداری کرده و این تنوع عزاداری با فرهنگ های مختلف خود دلیل برگزاری عزاداری با شور و شوق بیشتر در استان شده و هم سفر گردشگران مذهبی از سایر نقاط ایران برای آشنایی با این نوع عزاداری و سوگواری را همراه دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا