جاذبه های گردشگریجزیره قشمشهرها و شهرستان های هرمزگان

دره ستاره ها

امتیازپست post

در قلب جزیره، در نزدیکی روستای برکه خلف پدیده زمین شناسی اعجاب آوری خود را به نمایش گذاشته است. اهالی محل می گویند که روزگاری ستاره ای از آسمان به قلب جزیره افتاده و در بر خورد خود با زمین جزیره این شکلها را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است. برای این محل – که در اصطلاح محلی استاره کفته و گاه ستاره افتیده نامیده می شود.

 

داستانهای وهم آلود و خیال انگیز فراوانی ساخته شده و بر سر زبانها است. حتی، ماندن در این نقطه از جزیره پس ازغروب آفتاب برای عده ای سخت نگران کننده است. چون می پندارند با سکوت شب موجودات فرا زمینی در استاره کفته گردهم می آیند.

 

از هر سوی دره ستاره ها، تندیس های بلند قامت پیچاپیچ، هم چون ستون کاخ های ویرانه و قدیمی سر بر آورده اند. این اشکال گوناگون حاصل فعالیت باد و آب است که با فرسایش بی وقفه خود چنین سازه های زمین شناسی را هم چون مجسمه هایی هیولایی جلوه می دهند. وقتی باد شبانه زوزه کشان در لابه لای ستون ها می پیچد، صداهایی پدید می آید که…

 

تا به حال فیلم مد مکس madmax را دیده‌اید؟ وقتی به دره ستارگان نگاهی می‌کنیم گمان می‌کنیم که این فیلم در اینجا پر شده است، فضایی کاملاً خاص و رؤیایی که لوکیشن‌های خاص و عجیب و غریب را به یادمان می‌آورد. دره‌ای شگفت انگیز که بخشی از ژئوپارک جزیره قشم است و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یک فیلم ایرانی به نام اژدها وارد می‌شود نیز در این دره ساخته شده که همین امر باعث شناخت بیش از بیش آن به مردم ایران گردیده است.

وجود این دره خاص با شکل عجیب سنگ‌هایش باعث شده تا بومیان ماجراجو چندین افسانه را به آن نسبت بدهند. برخی می‌گویند که این دره به خاطر شهاب باران به وجود آماده است و برخی به خاطر صدای عجیب حرکت باد در بین صخره آن را دره ارواحی می‌نامند که دائماً در حال زمزمه کردن هستند. اما بیشترین شایعه مرسوم آن بوده که در گذشته ستارهای از آسمان به زمین این منطقه افتاده‌اند و آن‌ها سبب به وجود آمدن چنین اشکالی در سنگ‌ها گشته‌اند. به همین دلیل است که امروزه به این منطقه دره ستارگان گفته می‌شود.

اما از نظر علمی این دره بر اثر فرسایش آب‌های سطحی، بارش‌های رگباری فصلی و طوفان‌ها در طول گذر زمان بوجود آمده و باعث شده است که این شکل‌های جالب در کوه‌ها و سنگ‌های این منطقه شکل بگیرد. جنس اغلب صخره‌ها در دره ستارگان قشم از ماسه سنگ و سیمان آهکی است؛ همین امر باعث شده تا فرسایش آن‌ها بر اساس عوامل طبیعی به راحتی اتفاق بیفتد و احتمالا چندین میلیون سال این اتفاق به آرامی به طول انجامیده تا این مکان به شکل کنونی در آمده و به گوهری برای گردشگری جزیره بزرگ قشم تبدیل شده است.

 

یکی از دیدنی‌های شبیه به دره ستارگان قشم تنگه چاهکوه است که در آن قرار گرفته است. این دره حدود 100 متر عمق دارد و دلیل نام گزاری آن احتمالاً وجود چاه‌های آبی بوده که درون آن وجود دارند. این تنگه محلی برای ذخیره طبیعی آب شیرین باران بوده است که در این منطقه کویری از ارزش بالایی نیز برخوردار است. گفته می‌شود احتمالاً این دره مربوط به شکستگی طاق دیس بزرگی است که باعث ایجاد گنبد بزرگ نمکدان هم شده است. جنس سنگ‌های این دره از سنگ‌های رسوبی و آهکی مربوط به رشته کوه‌های زاگرس است. وقتی باد به این منطقه می‌وزد بر اثر برخورد با سنگ‌ها و حفره‌های آن صداهای خاص و جالبی ایجاد می‌کند که تا حدودی نیز ترسناک هستند و مردم محلی به همین دلیل است که نسبت به این منطقه بسیار خرافاتی شده‌اند و آن را اقامتگاه ارواح نیز می‌دانند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا