پارسیانجاذبه های گردشگریشهرها و شهرستان های هرمزگان

روستای بوچیر

5/5 - (1 امتیاز)

روستای بوچیر دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. این دهستان در هفت کیلومتری غربی روستای حمیران، و در شش کیلومتری شرقی روستای هشنیز واقع شده‌است؛ و در پشت کوه سنجول قرار دارد. این دهستان در سابق تحت نفوذ حکم (بنی حماد) بوده ویکی از مراکز مهم حکومتی ایشان بوده‌است.

بوچیر روستائی است بسیار قدیمی وتاریخی، پیشینهٔ این روستا به پیش از اسلام می‌رسد و این ده در آنزمان زرتشتی‌نشین یا (گبر)‌نشین بوده‌است. «بوچیر» در دوران گذشته مقر فرمانروایان «قبیله آلحمادی» بوده‌است. بنی حماد (الحمادیون) یا (الحمیدیون) در اصل از ساکنان نجد از بطن هستند. شاخه‌ای از این قبیله در سال ۹۹۰ هجری قمری از نجد به منطقهٔ «العدید» در جنوب شرقی قطر منتقل شدند و در آنجا مستقر شدند. بعد از سپری نمودن ۲۰ سال در منطقه مذکوره، در سال ۱۰۱۰ هجری قمری و در اثر کمبود آب به بر فارس در منطقهٔ شیبکوه منتقل شدند و در مکانی بنام (الأبدیت) ساکن شدند. بعد از مدتی به روستای «بوچیر» نقل مکان نمودند، قلعه بزرگی بنا نمودند ومقر حکم خود قرار دادند، آثار این دژ بزرگ هنوز پابرجا وباقی مانده‌است. «الحمادیون» یا «بنی حماد» تا سال ۱۲۹۸ هجری قمری بر این مناطق حکمران بودند.

بوچیر دارای آثار تاریخی فراوانی است که یکی از آنهاآثار ارگی بزرگ است در جنوب دهستان، این ارگ از دوران حکمرانان بنی حماد باقی مانده‌است که به این منطقه حاکم بوده‌اند. این قلعه در ۶۰۰ متری جنوب دهستان قرار داشته‌است.

آب زیر زمینی اش شیرین است و محاصیل زراعتی فراوانی مانند: گوجه فرنگی، جو و گندم، وعدس و لوبیا، و نخود، و غله کشت می‌شود، همچنین در حدود ۶۰۰ اصله نخل خرما دارد که از ثمر آن مرغوب‌ترین انواع خرما در منطقه بدست می‌آید، همچنین منابع تأمین آب کشاوزی به دلیل پائین بودن حجم نزولات جوی وفصلی بودن جریانات سطحی عمدتاً بر استحصال از منابع تحت‌الارضی استوار است بطوریکه آب مورد نیاز اراضی زراعی در حال حاضر از طریق ۲۲ چاه نیمه عمیق که در نقاط مختلف حفر گردیده تأمین می‌گردد.

با این حال در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان بارندگی افزایش بهره‌برداری سطح آب‌های زیر زمینی تا حدودی کاهش و کیفیت آن تغییر یافته‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا