جزیره قشمشهرها و شهرستان های هرمزگانصنایع دستی

صنایع دستی دریایی هرمزگان

امتیازپست post

به هنگام جزر و مد دریا، مقدار زیادی از انوع صدف‌ها، حلزون‌ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل جزایر متعدد این خلیج (کیش، ابوموسی، لارک، قشم هرمز و…) می‌ریزد. اهالی بومی و خوش‌ذوق منطقه آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و از آن‌ها انواع تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه‌ها و اشیاء گوناگونی می‌سازند. مواد اولیه‌ی مصرفی شامل پوسته‌ی حلزون‌ها، صدف‌ها، استخوان ماهی، گوش ماهی و مرجان است و برای اتصال قطعات انتخاب شده از چسب بی‌رنگ استفاده می‌کنند.

هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار و 500 کیلومتر نوار ساحلی دارای شرایط اقلیمی منحصر به فرد  برای تولید محصولات صنایع دریایی است و از دیرباز دریا و فرهنگ صنایع دریایی با زندگی ساحل نشینان این استان گره خورده است.

 

 

ساکنان هرمزگان از موجودات دریایی نهایت استفاده را می کنند و با ساخت و فروش انواع نگین انگشتری، دست بند، لوستر، پرده، مجسمه، انواع قاب و تابلوهای هنری، انواع زیورآلات و ده ها شیء تزیینی دریایی دیگر برای خود اشتغال ایجاد کرده اند.

 

به علت تنوع خوبی که در صدف های هرمزگان وجود دارد محصولات متنوعی که با آن تولید می شود و کمتر گرشگری را می توان دید که صنایع دریایی این استان را برای سوغات و مصرف شخصی به دیار خود نبرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا